Nietrafiony prezent a możliwość jego zwrotu

Zbliżają się okres wręczenia prezentów świątecznych. Przez przypadek znalazłam w szafie prezent który dostane od męża pod choinkę… Niestety prezent jest nietrafiony. Nie dość, że mi się nie podoba kolor, to jeszcze zły rozmiar. Nie wiem jak może po tylu latach małżeństwa nie znać mojego rozmiaru, jednak zostawmy to. Problem polega na tym, że będę chciała zwrócić ten prezent, albo chociaż wymienić. Ile jest na to czasu? Czy w ogóle jest taka możliwość? Wydaje mi się, sądząc po opakowaniu że prezent był (zakupiony z sklepie internetowym). Bardzo proszę o szybką odpowiedź.

Odnosząc się do Pani sytuacji, jestem pewna, że Pani przypadek, nie jest odosobniony. W okresie Świąt Bożego Narodzenia wszyscy poszukujemy wymarzonych prezentów, niestety czasami prezenty okazują się nietrafione. Co do zasady, zakupy dokonywane przez Internet cieszą się coraz większą popularnością, ponieważ pozwalają zaoszczędzić czas, często także pieniądze, co w efekcie sprawia, że są bardzo wygodne.

Odnosząc się jednak do aspektu prawnego w stanie faktycznym będzie miała zastosowanie ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumentach .

W przypadku dokonania zakupu przez Internet – jako transakcji zawieranej na odległość, konsumentowi przysługuje pewnego rodzaju ”prawo do namysłu”. Powyższe oznacza, że pełnowartościowy towar zakupiony przez internet można zwrócić. Warunkiem jednak jest, że konsument (kupujący) w terminie 14 dni kalendarzowych złoży oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

Pamiętajmy jednak, że należy rozdzielić dwie czynności jakimi są: złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy oraz zwrot zakupionego towaru, bowiem nie muszą być dokonane przez konsumenta jednocześnie. Krąży wiele opinii, że nawet bezpieczniej jest oddzielić te dwie czynności. W ten sposób sprzedawca będzie uprzedzony przez konsumenta o nadejściu zwracanego towaru, tym samym ograniczymy możliwość m.in. przypadkowego nieodebrania przez sprzedawcę zwracanego towaru.

Istotne od jakiego momentu liczyć bieg terminu na odstąpienie od transakcji sprzedaży. Uwagę należy zwrócić na charakter transakcji.

W przypadku umowy sprzedaży pojedynczej rzeczy, termin liczymy od momentu wejścia przez konsumenta lub innej wskazanej przez niego osoby (taką osoba nie jest przewoźnik) w posiadanie rzeczy. Jeżeli Pani mąż zakupił przedmiotowy prezent jako pojedynczy przedmiot wtedy od chwili gdy odebrał zakup biegnie termin na odstąpienie od transakcji. W przypadku gdy Pani mąż zamówił więcej niż jedną rzecz, a były one dostarczane osobno, partiami lub w częściach, wtedy początek terminu należy liczyć od objęcia przez konsumenta w posiadanie ostatniej rzeczy (partii).

Jednocześnie proszę pamiętać, że termin na odstąpienie od umowy biegnie od dnia następującego po dniu, w którym rzecz została wydana/dostarczona; w przypadku zaś umowy o świadczenie usług – od dnia następującego po dniu, w którym doszło do zawarcia umowy.

Natomiast jeżeli ostatni dzień w którym możemy odstąpić od umowy jest dniem ustawowo wolnym od pracy, niedzielą lub sobotą, termin ten wygasa wraz z upływem ostatniej godziny następnego dnia roboczego.

W związku z powyższym, jest możliwość zwrotu nietrafionego prezentu, a Pani mąż ma 14 dni na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, celem zwrócenia zakupionego towaru.

Porady prawnej udzieliła Adwokat Agnieszka Malczyk z Kancelarii Adwokackiej Agnieszka Malczyk